Menu Sluiten

Ombudsman: ‘Klacht gegrond, maar geen oplossing’

De ombudsman constateert dat de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslag ingewikkeld is en traag verloopt. Hij ziet in het herstel dezelfde fouten als die in eerste instantie zijn gemaakt door de overheid. En dat is wrang voor de gedupeerden. Ouders lopen nog steeds vast, het herstel gaat traag en het systeem is te ingewikkeld.

“Op deze manier komen we er niet”, zegt de ombudsman.

STOP Ongekend Onrecht herkent de conclusies van de ombudsman. De wettelijke beslistermijnen worden te vaak overschreden en er worden steeds meer instanties opgetuigd (die naar elkaar wijzen). Planningen worden niet gehaald en ouders worden niet duidelijk geïnformeerd waarom zij worden afgewezen in de lichte toets. Met als gevolg dat zij moeten wachten op de integrale toets en in tussentijd weer allerlei schuldeisers aan de deur krijgen. “Stress en onzekerheid zijn aan de orde van de dag. Ouders willen deze kwestie emotioneel en financieel kunnen afsluiten, maar kunnen dat nog altijd niet.”, aldus de ombudsman.

Ervaring leert dat medewerkers van de UHT of de Belastingdienst doorgaans welwillend zijn; het systeem – lees de beleidsregels – zijn echter onvolledig waardoor vertraging optreedt. Zo was er onlangs nog sprake van een dreigende huisuitzetting nadat een integrale toets was gehouden. De Commissie Werkelijke Schade gaf niet thuis en verwees terug naar de UHT. De UHT wist ook niet wat te doen en wilde het Brede Hulpteam inschakelen. Dat was in dat geval geen oplossing. Dit illustreert dat maatwerk mogelijk moet worden in het herstelproces, met duidelijke bevoegdheden voor de instanties.

Hier vindt u het rapport van de ombudsman.