Menu Sluiten

Problemen bij de Lichte Toets; onbetrouwbare overheid

Indien u wordt afgewezen voor de Lichte Toets, en dus geen €30.000,- compensatie krijgt, dan wordt u opnieuw – en dan grondig – beoordeeld tijdens de Integrale Toets. De wachttijden daarvoor zijn op deze website te vinden. Heeft u zich in 2021 als gedupeerde aangemeld? Dan bent u na februari 2022 een keer aan de beurt voor de Integrale Beoordeling.

Terug naar de Lichte Toets. Wij horen de laatste maand opvallend veel gedupeerden klagen over een onbetrouwbare overheid. De Lichte Toets wordt telefonisch gehouden. U wordt opgebeld door een medewerker van de Belastingdienst die u dan enkele vragen stelt.

Er wordt geen €30.000,- toegekend aan gedupeerden die onder andere:

  • nooit kinderopvangtoeslag hebben aangevraagd.
  • geen kinderen hebben en die ook nooit hebben gehad.
  • toen zij kinderopvangtoeslag aanvroegen niet aan de criteria voor deze toeslag voldeden.
  • met terugwerkende kracht kinderopvangtoeslag zelf hebt stopgezet, en daarom moesten terugbetalen.
  • minder uren afnamen bij de kinderopvang, en daarom moesten terugbetalen.
  • meer geld verdienden dan zij hadden opgegeven, en daarom moesten terugbetalen.
  • een periode geen betaald werk hadden.
  • problemen hadden met andere toeslagen, zoals zorgtoeslag of huurtoeslag.
  • de partner zijn van iemand die ooit kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd. Het is belangrijk dat de aanvrager zélf zich aanmeldt voor herstel.
  • een toeslagpartner hebben die ook ooit kinderopvangtoeslag heeft aangevraagd en gedupeerd is. Voor hen geldt dat we nu alleen de gedupeerde die zich het eerst bij ons heeft gemeld uitbetalen.

Na afloop van de telefonische Lichte Toets krijgt de gedupeerde vaak direct de uitslag. Wat een blijdschap als de €30.000,- wordt toegewezen!

Maar, wat een nachtmerrie als je het bedrag maar niet ontvangt. Gaat bellen met de Belastingdienst en dan te horen krijgt dat je het bedrag toch niet krijgt…! Een onbetrouwbare overheid, waar hopelijk de advocaten het gelijk voor hun cliënten via de rechter zullen halen.

Afwijzing vindt plaats zonder dat er een reden wordt genoemd. Ook in de brief die de gedupeerde ontvangt, staat niet waarom.

Uiteraard neemt een advocaat dan direct contact op met de Belastingdienst en vraagt dan in ieder geval naar de reden voor de afwijzing. De advocaat moet, net als de gedupeerde, bellen met het speciale nummer van de Belastingdienst. Waarom geen speciaal telefoonteam of – beter nog – een speciaal e-mailadres voor advocaten zodat zij ook schriftelijk met de Belastingdienst kunnen communiceren? Zie ook de brandbrief die advocaten daarover hebben geschreven.

De advocaat krijgt vervolgens een medewerker aan de telefoon die niet zo diep in het dossier kan kijken, waarna er een terugbelverzoek wordt aangemaakt.

Wachttijd op dit moment: 7 weken!